tisdag 30 december 2008

Tyvärr, det här ger inget

Jag har en viss förmåga att försöka övertala mig själv om att träningen inte ger något. Detta sker ofta i samband med att träningspasset känns kanske lite tråkigt eller lite för tungt och jobbigt.
Och kanske är det ju inte så konstigt.
Om jag springen min 6 km-runda för 10:e gången och tycker att det känns lika jobbigt som första gången så är det ju klart att man inte blir så motiverad.

Men!

Jag tänkte på det när jag var ute igår och sprang. Träningen ger alltid något!
Ibland hjälper den till att bibehålla det man har, ibland blir man starkare gör så att man klarar mer kommande pass. Men något som är säkert är att inget pass är onödigt.
(självklart ska man inte överträna heller, men ni förstår vad jag menar...)

Anledningar till att det ibland känns tungt/tråkigt är att man kanske har höjt tempot och springer snabbare eller att man inte värmt upp ordentligt. Det kan oxå vara så att man just den dagen är ur form eller att det faktiskt är ett tråkigt pass, man kanske har valt en tråkig runda etc.

Jag brukar tänka att om jag gör det här passet nu så kommer det kännas bättre nästa pass. Om jag slutar passet utan att genomföra det så finns det en risk att nästa pass känns tungt det med...
Hänger ni med?

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar