fredag 5 december 2008

Dagens "light bulb"


Nu har jag fått en ny insikt. Detta under tiden jag traglade på löpbandet i morse.

Det jag märkte var att min "löpteknik" försämras ju långsammare jag springer. Idag körde jag ett stegrande pass och höjde med 0,2 km/h varje minut. Så jag började på 8,5 och höjde till 8,7 efter en minut och sedan till 8,9 etc. etc. Jag hade tre pikar varpå jag sänkte farten kraftigt igen alltså min första pik var 10,5 km/h, min andra pik var 10 km/h och min sista pik var 9,5 km/h. Efter varje pik började jag om på 8 km/h igen.


Det som var min stora upptäkt var att när jag sprang 8-9 km/h så kutade min rygg, jag rörde armarna i en konstig rundad rörelse och jag "släpade" fötterna.

När jag sedan låg mellen 9-10,5 km/h rätades ryggen ut, armarna gick i snygga pendelrörelser invid kroppen och stegländen blev längre vilket gjorde att jag lyft fötterna mer.


Av någon anledning var det även "tyngre" att springa 8-9 km/h och "lättare" att springa mellan 9-9,5 km/h. Vid snabbare hastighet blev det tyngre igen. Det man skulle kunna dra i slutsats är att jag borde ligga mellan 9-9,5 km/h för att få en mest behaglig tränig.


Dagens slutsats är alltså att springer man saktare behöver det inte kännas "lättare". Känns det tungt testa att höja tempot lite lite!


Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar