onsdag 10 december 2008

Dagens "Light bulb" - finn fem rätt


Idag gick det upp yttligare ett litet ljus för mig.

Igår var jag på ett seminarium som handlade om försäljning. Som alltid kan man lära sig saker på ett ställe för att sedan inse att man kan använda det på betydligt fler situationer, vilket var precis det jag gjorde idag.

Igår pratade föreläsaren om att man ska leta rätt istället för att leta fel. Istället för att tänka på det som är dåligt fokuserar man på det som är bra. Det låter ju rätt lätt men det är inte alltid det.
Så idag gick jag ut på min kärringjogg. Det var mycket människor i rörelse precis när jag började rundan så jag blev så där spänd, och ville springa snabbt, och ville se bra ut så att alla andra skulle tycka att jag var bra... Ja, ni vet, så där larviga som vi alla är när det är folk runt omkring.
Resultatet blev att jag sprang för fort, blev trött, fick inte igång andningen ordentligt etc etc. Som ni ser här hittar jag lätt alla fel med rundan. Efter halva rundan hade jag jättehåll och jag visste att jag hade en mördarbacke framför mig.

Jag tänkte på det som är det viktiga för mig just nu, och det är ju faktiskt att tycka att träning är roligt, så jag gick i någon minut för att försöka få ordning på allt och fortsatte.
Mina tankar var svarta, satan oxå, jag hade gått en minut och förstört min löprunda. Bla bla bla. Jag vill inte ens gå in på allt dumt man hinner tänka.
Hållet släppte inte och jag stannade igen för att stretcha ut axeln för jag anade att den var roten till mitt håll.
Då slog det mig! Vad var det föreläsaren sa igår? Jo, allt handlar om inställning, och för att hjälpa en att få rätt inställning ska man leta rätt!

Så jag tänkte att nu ska jag leta rätt, men detta är ju en bedrövlig runda.
Men så kom jag på att jag hade stannat två gånger men båda gångerna hade jag fortsatt jogga igen. Det var bra gjort, det var rätt!
Och bara det att jag snört på mig skorna och gett mig ut idag, det var bra - det var ett rätt till!
Att jag lyssnade på kroppen och stannade och stretchade axeln, var det egentligen något dåligt? Nej, det var det inte det var ju faktiskt kanonbra gjort. Så ett rätt till!
Helt plötsligt hittade jag andningen, tempot, känslan och oxå lyckan!

Så dagens "light bulb" är att finna fem rätt. Känns allt jobbigt, tråkigt, svart, finn fem rätt så kommer det att gå bättre och lättare!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar