måndag 8 juni 2009

Vad är det för fel att vilja klara av saker själv?

Mitt däckbyte har bidragit till att en stor diskusion har dragits igång. Alla som jag pratar med säger antingen "varför ringde du inte någon som kom och fixade det?" eller "varför tackade du nej när killen erbjöd dig hjälp?".

Jag ställer då motfrågorna Varför ska jag ringa någon som ska fixa det för mig? och varför tacka ja till hjälp när jag inte behöver det?

Jag känner att det nästan inte är någon som förstår varför jag vill byta mitt däck själv vilket för mig är skrattretande.
Varför vill jag kunna byta däck på min bil? Varför vill jag kunna frosta av min frys? Varför vill jag klara av att byta proppar själv? Varför vill jag veta hur jag omformarterar min håddisk? Varför vill jag veta hur jag syr in en knapp, eller för all del hur jag syr en klänning? Varför vill jag veta hur mycket mat min hund ska ha och när? Varför vill jag veta hur man kopplar in vårat ljudsystem eller dvd:n eller digitalboxen? Varför vill jag veta hur man på bästa sätt blir av med stearin från kläder???
Just vid däckbytet är det många som tycker att jag verkar lite som en manshatare och inte vill ta hjälp från män vilket är otroligt löjligt.

Det enda jag kan säga är att byt däck på din egen bil och känn efter hur det känns efteråt.
Det känns jäkligt bra. Man känner att man klarar av en sådan situation och det göra att jag känner mig stark.

Att behöva ring pappa för att byta propp (detta hände eftersom proppen gick typ en timme efter att jag flyttade hemifårn) är inget fel. Men att behöva ringa pappa varje gång känns ju jäkligt dumt, eller? Bättre att man lär sig det så att man kan det om det händer framöver igen. Samma sak med däcken. Två gånger per år ska däcken bytas (vinterdäck/sommardäck) och där emellan kanske man får punktering. Tänk dig att du är mitt i skogen utan täckning och utan människor runt omkring dig. Vad fan gör du då?

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag vill lära mig hur man klara sig sjäv så mycket som möjligt. Detta gör mig inte till en dålig medmänniska. Det är kanske mig du ska ringa nästa gång du får problem!?!

//Linnea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar