tisdag 25 augusti 2009

Vikten att ha en buffert

Jag har insett vikten av att ha en buffert med pengar. Man vet aldrig vad som kan hända, eller när det händer för den delen.

Jag har ett sparkont med högre ränta. Jag har valt att bara ha ett för jag orkar inte med olika konton. På detta konto finns en summa.
Tidigare i mitt liv stod den siffran för det jag ville göra precis vid den tidpunkten. Tex. om jag hade 10 000:- på kontot och skulle ha semester så hade jag ju 10 000:- att spendera på en resa.

Detta gjorde att mitt saldo väldigt ofta var 0 kronor och dessvärre ibland minus samt småskulder hos familj och vänner.

Den stora vändningen för mig kom när jag och Maken bestämde oss för att vi skulle köpa hund. Hunden kostade 9 000:- i inköp och sedan tillkom burar, skålar, försäkring, etc.

Att lägga halva summan för hunden 4 500:- var den största utgiften jag någonsin gjort och jag oroade mig för att något skulle hända och hunden skulle behöva läkarvård. Det kan kosta en slant vilket är svårt om man inte har några pengar på kontot.

Så jag bestämde mig för att spara ihop runt 15 000 tills dess att hunden skulle komma.
Det här var grunden till mitt sparande!

I samma veva fick jag även en kallelse till tandläkaren. Jag hade inte varit där på över 5 år och fick lätt panik då alla vet hur dyrt det är att gå till tandläkaren.
Jag kom lindrit undan med två hål och 1 400:- men insåg att jag nog behöver en buffert ifall det skulle vara värre nästa gång!

Så uppstod min andra post på mitt sparkonto!

Idag har jag 7 olika poster och jag har sammantsällt allt i ett excel-ark. 1 konto med 7 olika sparande.
Mina poster är:
Utgifter = sådant som dyker upp som jag inte har planert med alternativt om jag ska köpa något dyrare tex en kamera. Totalt 10 000:-
Semester = pengar för att få en behaglig semester. Totalt 10 000:-
Hund = pengar till hunden, från kurser till sjukvård. Totalt 5 000:-
Bospar = ja, den framtida villan ni vet...Obegränsat sparande!
Tandläkaren = varje år sker ju ett besök. Totalt 5 000:-
Optikern = Glasögon, linser, synundersökning. Totalt 5 000:-
Pensionsspar = förhoppningsvis blir man gammal och vill leva väl. Obegränsat sparande!

Så har jag lagt upp mitt sparande. Kommer säkert att dyka upp nya poster och försvinna poster. Det är det som är så skönt med levande dokument!

//Linnea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar