torsdag 1 oktober 2009

Nu är det dags att vara strategisk!

Idag hämtade Maken hunden och gick hem från mitt jobb. Detta innebär att jag får ta bilen hem.
Kanon, tänkte jag. Jag har en del saker jag måste köpa och då kan jag åka förbi centrum med bilen och få det gjort idag.

I bakhuvudet ropade en liten röst.
"Du har bara 280:- kvar, hur mycket har du tänkt att köpa?"
"Bara nödvändiga saker", svarade jag. "Mina vitaminer är slut och dem tar jag för att inte bli sjuk, det måste jag ju få köpa. Sedan är min ansiktskräm slut och mitt ansikte är tort som fnöske, köper jag inte en kommer det bara att bli värre."
"Hur mycket kommer det här att kosta", undade rösten fundersamt.
"Ca 250:-", svarade jag.
"Det här känns inte bra", sa rösten. "Skit samma", sa jag och hade planen klar för mig.

Men nu helt plötsligt så ropade rösten till igen.
"Men du, jag har det!"
"Okej, vaddå?" undrade jag.
"Kan vi inte göra en kompromiss??? Imorgon kommer 500 ny spänn in på kontot. Kan du inte vänta tills imorgon och köpa de där sakerna så kan du lägga undan 280:- från den här veckan till bosparandet? Spenderar du de sista 280:- finns det alltid risk att du hittar något att köpa för de där andra 500 spännen. Spara vi 280:- så är de pengarna frysta...du kan inte komma åt dem och alltså inte spendera dem."

Ibland är ju ens inre röst kanon! Det är klar att jag gör på det sättet.
Jag är ledsen centrum, du får vänta någon dag med ett besök från mig.
Ansiktet, jag tror jag kan hitta någon kräm så att du klarar dig i någon dag till.
Kroppen, mycket frukt och grönt gör att du har ett bra antivirusskydd några dagar till=)

På så sätt blir alla nöjda!!!

//Linnea

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar